Verantwoord afvallen, ook jij kan het!

Carlot traint sinds de zomer bij BOOSTClubs Naarden. En wat gaf ze haar succesverhaal een prachtige titel: ‘Sterker dan ik ooit had gedacht.’ Ze neemt je graag mee in hoe ze vanuit een zwangerschap en een moeilijke persoonlijke periode vol energie verantwoord kon afvallen.

“Het schijnt dat het 28 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Of om een gewoonte af te leren. Met dit in mijn achterhoofd zette ik eind mei 2023 een knop om, om af te vallen en fitter te worden. Ongeveer een maand afzien, daarna zou het makkelijker worden. Een duidelijk en haalbaar doel. 

De weegschaal toonde op dat moment 80,6 kilo. Een herkenbaar gewicht, maar nu zonder baby in m’n buik… En dat terwijl ik 2023 vol goede moed was begonnen. De zwangerschapskilo’s zouden er eindelijk afgaan. Mijn Strava historie laat zien dat ik januari inderdaad goed begin. Maar in dezelfde maand slaat het noodlot toe. Mijn beste vriendin overlijdt plotseling. 

Wat volgt is een periode van rouw, verdriet, veel chocolade en wijn. En weinig energie of sport. Ik groei 2 kledingmaten en sta op het punt nog een maat groter te kopen, als ik het aandurf om op de weegschaal te gaan staan. Het blijkt een goede beslissing, want ik schrik me rot. Het cijfer dat ik zie is de motivatie en de schop onder m’n kont die ik op dat moment nodig heb. 

Ik besluit dat 5 kilo kwijt mijn eerste doel wordt. Dat lijkt me al uitdagend genoeg en is me nooit eerder gelukt. Ondanks de hulp van een diëtiste bleef ik jarenlang op de 75/76 kilo hangen. Dus terug naar dat ‘eeuwige’ gewicht is stap 1. Omdat het niet eerder lukte, geef ik mezelf wel ruim de tijd, tot het einde van het jaar. Als ik te snel resultaat wil, ligt teleurstelling op de loer, redeneer ik. 

Ik ben nog niet helemaal mezelf. Maar ik ben wel erg gemotiveerd. Dus ik gooi mijn dieet drastisch om en maak een afspraak bij BOOST voor personal training. Ik weet dat dit moeilijk wordt en daarom is alle hulp welkom. 

De intake met Bart begin juni in Naarden is fijn en hij koppelt me aan Mandy. Omdat ik nog op vakantie ga, besluit ik pas daarna, in augustus, met de personal training te beginnen. Dan kan ik vanaf dat moment er 3 maanden zonder onderbreking vol voor gaan. Ik schrijf me wel al in voor de groepslessen op maandagochtend. Daarnaast zit ik in het weekend vaak op mijn racefiets. 

Mijn dieet verzin ik zelf, minder eten, veel groenten, geen suiker en snoepwortels als ik trek heb. En vooral niet extra eten na het sporten. Ik ben streng voor mezelf, zeker die eerste 28 dagen. 90% van de week hou ik mijn dieet goed vol, er is af en toe wel wijn en ik ga ook 2 keer uit eten. Ik zie wel of dit werkt en anders gaat Mandy me in augustus helpen. Ben ik in ieder geval al een beetje begonnen. 

De eerste maandagochtend HIIT groepsles vind ik loodzwaar én fantastisch. De endorfine giert nog de hele dag door mijn lijf en m’n werkweek is nog nooit zo goed begonnen. Het motiveert enorm om het sporten consequent door te zetten. De eerste weken waarin ik streng dieet, veel sport maar vrijwel geen gewicht verlies zijn het moeilijkste. Maar dan ineens, na week 4, toont de weegschaal resultaat. 

En dat resultaat zet gestaag door. Het geeft me energie, dus ik hou mijn sport- en eetschema ook tijdens mijn vakantie vol. Als ik Mandy daarna in augustus voor het eerst ontmoet, heb ik mijn doel al bereikt: -5 kilo. Het was niet makkelijk. Maar het ging toch makkelijker dan ik dacht toen ik eenmaal die eerste weken door was en gewend was aan mijn nieuwe gewoontes. Ik heb inmiddels veel minder honger en geen zin meer in suiker, waardoor ik mijn dieet makkelijker volhoud. 

Mandy motiveert me om door te gaan en ze overtuigt me ervan dat ik nog verder omlaag kan in gewicht (ik dacht echt dat dit het was namelijk). Ook spoort ze me aan om nog fitter en sterker te worden. Met haar hulp deadlift ik inmiddels meer dan 100 kilo, benchpress ik 40 en squat ik met een hoop kilo op mijn rug. Vooral over die laatste ben ik verbaasd, dat mijn lichaam dit kan na 2 zware bevallingen. 

Na een paar maanden HIIT en PT vraag ik me af of Jochem in de groepsles het tempo en de intensiteit van de training heeft verlaagd. Niet natuurlijk, ik heb inmiddels gewoon een enorm goede conditie. Ook valt het me op dat ik al maanden geen last meer heb van vage pijntjes of van mijn rug. Verkoudheden gaan voor het eerst aan me voorbij (ondanks twee kinderen op de crèche) en mijn permanente nieuwe dieet lijkt mijn prikkelbare darm syndroom te hebben genezen. Ik voel me fit en sterk en moet in plaats van twee broekmaten groter inmiddels twee broekmaten kleiner aanschaffen. 

Gezond en fit te zijn geeft energie. Dankzij de goede begeleiding van BOOST (en Mandy in het bijzonder) ben ik opgestaan uit een van de diepste en donkerste periodes in mijn leven om er sterker uit te komen dan ik ooit voor mogelijk had kunnen houden. Dit zijn de belangrijkste lessen die me tot dit punt hebben gebracht: 

  • Jezelf belonen met eten omdat je zo hard hebt gesport is een fout. Dit was mijn grootste les. Ik viel nooit af, ondanks veel sport. Ik begreep er niks van, maar dat kwam dus hierdoor. 
  • Alleen als je 100% gemotiveerd bent om wat te veranderen, gaat het lukken. Je accepteert daarmee dat het zwaar wordt en afzien voor het hogere doel is dan toch goed vol te houden. 
  • Kleine doelen werken het best. De eerste maand is het zwaarste, maar het eerste resultaat na die maand is ook de beste motivatie om door te zetten. 
  • Van suiker krijg je honger. Van snackwortels niet en ze zijn echt lekker.”

Wil jij net als Carlot dit soort resultaten boeken en verantwoord afvallen? We maken graag kennis met je om je doelen te bespreken en meteen een proeftraining te doen. Weet je meteen waar je aan toe bent 😉

Plan je proefles hier, en wie weet tot snel in één van onze clubs!

Don’t Stop Here

Read more stories

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.