Het maken van gezonde keuzes

Voordat ik mijn blogs post laat ik ze regelmatig checken door vrienden & familie. Zeker mijn vorige omdat deze toch wel hard/direct was. Ik kreeg er een interessante reactie op die mij aan het denken zette. “Als ik het zo lees, lijkt het net alsof je zegt dat als je maar sport en gezond eet, alles goed komt. Dat je lang en gezond leeft, maar die garantie kan je helemaal niet geven. Je kan ook alles goed doen en op je 29e een hartaanval krijgen.” 

Dat is absoluut waar! Moest ik mijn blog nuanceren? Of langer maken en uitleggen waarom ik ondanks dit feit toch deze claim maak? Ik besloot hem zo te laten om hem in zijn kracht te laten maar wil toch het punt adresseren. Hoewel het 100% waar is, is de gedachte ook een onderdeel van de moeilijkheid en het probleem van leefstijlverandering. Lees hieronder waarom:

Geen resultaat, moeite terug?

Eigenlijk bestaat er überhaupt niet zoiets als een garantie op gezonde keuzes. Rokers hebben 15 tot 30 keer zoveel kans op longkanker dan niet-rokers. Maar het is geen 100%, we kennen allemaal wel een kettingroker die toch 90 is geworden. In dit onderzoek werd gekeken naar de correlatie tussen de hoeveelheid push-ups brandweermannen konden doen en de incidentie van hart- en vaatklachten in de 10 jaar die erop volgden. Deze klachten kwamen 96% minder voor in de groep die >40 push ups kon dan in de groep die <10 push ups kon! 

Dat heeft op zich weinig met de push ups zelf te maken. Alleen de push ups zijn representatief voor de leefstijl die ervoor zorgt dat jij wel of geen push ups kan. Maar ook dit gaf geen 100% garantie, er blijven 4% pechvogels in de groep die >40 push ups kan! 

Nu is natuurlijk de vraag of we ons moeten laten bewegen door het gebrek aan garantie. Toch is het begrijpelijk, we zien dit namelijk ook terug in criminologie. Daar zien we ook dat niet de ernst van de straf maar de kans om ‘gepakt’ te worden vooral bepalend is voor het wel of niet houden aan de wet. 

En wat het nog moeilijker maakt is dat je vaak keuzes maakt tussen dingen die nu gegarandeerd fijn zijn en dat de uitkomst dus een kwestie is van kans. Als je nu wel ja zegt tegen de kroket is het niet zo dat de kans 70% is dat die lekker gaat zijn. Maar als je hem laat staan met als doel aan je gezondheid te werken geeft dat geen garantie. Ja, een gezond gewicht verlaagt je kans op hart- en vaatziekten, diabetes en verschillende vormen van kanker maar die kans voelt toch wat abstract aan. En anders dan we gewend zijn uit de winkel bestaat er geen ‘geen resultaat, tijd en moeite terug’-actie voor het leven. 

Je bent een roker of je bent het niet

Wat voeding- en sportkeuzes nog extra ingewikkeld maakt is dat de scheidingslijn onduidelijker is. Bij roken lijkt dat duidelijker, je bent namelijk een roker of je bent het niet. Bij voeding en beweging ligt dit complex. Het gaat namelijk om je voedingspatroon en je totale beweeggedrag en niet om acute acties. Als je vandaag niet sport, dan kan je morgen gaan. (Niet dat je dat daadwerkelijk gaat doen, maar hypothetisch zou het kunnen). De kans op verschillende gezondheidsproblemen staat of valt niet bij de ongezonde of gezonde keuzes die jij vanmiddag tijdens de lunch hebt gemaakt. 

Als de consequentie wel acuut is, zie je ook dat mensen daar veel beter op kunnen handelen. Denk maar eens aan hoe makkelijk het wordt om een drankje te laten staan voordat je gaat rijden of als je zwanger bent. Je hebt niet alleen een duidelijke reden om het niet te doen. De consequentie hangt ook nauwer samen met deze ene actie. 

Het domino effect van één gezonde keuze

Toch is het soms verstandig om de urgentie van bepaalde gezonde keuzes te verhogen. Consistentie is namelijk de basis van gewoontevorming en gewoontevorming is zo belangrijk voor volhouden. Maakt het lange termijn uit dat jij vandaag geen zin hebt/te moe bent om te sporten? Die ene sessie zal niet het verschil maken. Alleen als je vandaag afzegt, wordt het ook makkelijker om volgende week af te zeggen. En als je dat vaak genoeg doet, wordt de drempel groter om het weer op te pakken en voor je het weet sport je niet/minder. En dat maakt wel het verschil. 

Het betekent niet dat je 100% gefocust op gezond eten en bewegen moet leven. Wij houden van een 80-20 regel waar je het gros van de tijd focust op gezonde gewoontes en ook ruimte hebt voor wat uitzonderingen. Hoeveel jij er op focust hangt af van wat jij belangrijk vindt, maar hou je aan de voornemens en afspraken die je met jezelf maakt.

De trein naar succes

Geen garanties op gezonde keuzes dus, je kan geluk of pech in het leven hebben. Dat geldt eigenlijk voor de meeste dingen. Succes wordt niet alleen bepaald door hoe hard je je best doet. Het wordt ook bepaald door waar je vandaan komt, wie je om je heen hebt (gehad) en een hele hoop toeval. Maar Louis Pasteur zei hierover: “Chance favors the prepared.” De trein naar succes komt vaker op het ene perron dan het andere maar als je niet zelf naar het perron loopt weet je zeker dat je hem mist. Voor de ene is dat een langere weg dan de andere maar dat is het leven. 

Om jouw succes bij te sturen door het maken van gezonde keuzes, is ons BOOST Your Life programma misschien iets voor jou. Dat is ons 13 weken coachingsprogramma dat niet gaat over HOE je leeft. Maar DAT je leeft. Want leven is meer dan overleven. Wat drijft je? Hoe geef je je leven écht betekenis? In 13 weken maak je een diepgaande reis van zelfverkenning. Je ontdekt hoe je acties passen bij je waarden. Zet doelgerichte stappen naar een krachtige mindset en het leven van je dromen en ambitie. Je kan je hier direct inschrijven.

Don’t Stop Here

Lees meer verhalen

You’re not that old

De mensen die mij, Berend (hoofdtrainer & coach bij BOOSTClubs De Meern), kennen weten dat ik groot fan ben van Bruce Springsteen. Een van zijn

Moet sporten leuk zijn?

“Ja… maar het moet ook wel leuk blijven!”, horen we vaak van klanten. En die opmerking begrijpen we wel. Op je voeding letten is ook

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.