Liefde voor een gezond hart

Liefde voor een gezond hart

Wij houden van training en leefstijlcoaching. Het is onze roeping, onze passie. Het is dan ook niet meer dan logisch om er met Valentijn een blog aan te wijden. Maar laten we nog niet meer in het thema kruipen en vandaag de diepte in duiken wat het betekent om een gezond hart te hebben. 

Leefstijlverandering voor je gezondheid

Als je bij BOOSTClubs aan de bak wilt, start je altijd met een intake; een eerste gesprek waar we uitzoeken wat jouw wensen zijnis en wat wij daarin voor je kunnen betekenen. Vaak krijgen we te horen dat mensen graag aan hun ‘gezondheid’ willen werken. Maar als je dan doorvraagt wat dat dan inhoudt voor ze, lijken mensen dat niet zo goed te weten. 

Het WHO stelt het volgende: ‘gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden en niet louter het ontbreken van ziekte of gebrek’. Ook hier is al veel kritiek op vanuit instanties zoals Positieve Gezondheid, Hun statement hierover luidt:  “Mensen zijn niet hun aandoening. Toch focussen we daar in de zorg doorgaans wel op. Alle aandacht gaat uit naar hun klachten en gezondheidsproblemen, en hoe we die kunnen oplossen. Positieve Gezondheid kiest een andere invalshoek. Het accent ligt niet op ziekte,. Mmaar op mensen zelf, op hun veerkracht en op wat hun leven betekenisvol maakt.”

Gezondheid is een breed begrip.Het is dus niet gek dat veel mensen het nastreven, maar nog niet zo goed weten wat het (voor hen) betekent. Omdat dit blog over het hart gaat, zullen we focussen op een meer fysiek aspect van gezondheid, namelijk metabole gezondheid. 

Metabole gezondheid

Als we het hebben over metabole gezondheid dan hebben we het hebben van gezonde waarden die invloed hebben op het uitblijven van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Als je 3 of meer van de volgende klachten hebt noemen we dat het metabool syndroom

  1. Veel vet in de buikholte
  2. Verhoogde bloeddruk
  3. Verhoogde bloedsuikergehalte
  4. Verhoogd bloedvetgehalte
  5. Verlaagd HDL-cholesterol gehalte

Leefstijlfactoren kunnen invloed hebben op deze waarden. en hHoe dat precies zit leggen we hieronder uit.!

Voeding en het hart

Jouw voedingspatroon heeft invloed op je hart- en vaatgezondheid via de volgende wegen:

  • Het type vet wat je inneemt heeft invloed op je cholesterol.
  • De hoeveelheid zout die je binnenkrijgt, heeft invloed op je bloeddruk.
  • De hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt, heeft invloed op je gewicht/buikvet.
    • Veel buikvet verhoogd je risico op hart- en vaatziekten
    • Veel buikvet verhoogd je risico op diabetes
      • Diabetes verhoogt je kans op hart- en vaatziekten door beschadiging aan de bloedvaten.

We haalden het experiment van Mark Haub al eerder aan in dit blog. Voor 10 weken lang at hij alleen maar chocolade, snoep en koek maar zorgde dat hij wel maximaal 1800 kcal at. Hierdoor viel hij af, maar wat nog opmerkelijk was, is dat zijn bloedwaarden verbeterden. Zijn ‘slechte cholesterol (LDL)’ daalde met 20% en zijn ‘goede cholesterol (HDL)’ steeg met 20%. Gewichtscontrole lijkt van het bovenstaande dus de allerkrachtigste voedingsinterventie. Hoeveel calorieën je eet is dus belangrijker dan wat je eet.

Dat betekent niet dat het helemaal niet uitmaakt. Zelfs als we gewicht stabiel zijn, kunnen we invloed uitoefenen op onze gezondheid. Zo kunnen we bijvoorbeeld invloed uitoefenen op onze cholesterolwaardes met het type vet dat we eten.

De belangrijkste vormen van vet die je binnenkrijgt zijn ingedeeld in verzadigde en onverzadigde vetten. Waarbij verzadigde vetten vooral in dierlijke producten zitten (behalve vis) en onverzadigde vetten vooral in plantaardige en visproducten zitten. 

Dat verzadigd vet lijkt je LDL-cholesterol te verhogen, wat ook wel gezien wordt als slecht cholesterol. Dit kan namelijk blijven plakken in je vaatwanden waardoor ze kunnen dichtslibben. 

Anderzijds verhoog je onverzadigd vet, je HDL ofwel goede cholesterol. HDL ruimt als het ware je bloedvaten op. 

Een goede verhouding tussen je HDL en LDL draagt dus bij aan een goede hart- en vaatgezondheid. Eet daarom zo veel mogelijk vet uit plantaardige producten zoals noten of olijfolie in plaats van vet vlees of zuivelproducten. Zorg ook dat je wekelijks 1 portie vette vis binnen krijgt! Daarnaast lijkt vezelinname je LDL te laten dalen, dus ook groenten, fruit en volkorenproducten zijn je vriend! 

LDL blijft echter niet zomaar overal plakken. Dit gebeurt vaak op plekken waar de vaten beschadigd zijn door roken, ouderdom of een hoge bloeddruk.

Dat laatste lijken we ook te kunnen beïnvloeden met onze voeding en dat met name met onze zoutinname. 

Maar voordat je je potje zout van tafel haalt is het goed om te weten dat we 40% van ons zout niet zelf toevoegen… Het zit al verstopt in de bewerkte voeding die we kopen. 

Het lijkt dus toch wijs om grotendeels relatief onbewerkte producten te eten.! 

Dus wat moet je doen voor een gezond hart:

Wellicht ben je door alle tekst en uitleg alweer kwijt wat nu het concrete advies is. Dus hier nog eens op een rijtje:

  1. Verlaag je inname van vet vlees. Denk vooral aan hoog bewerkt vlees zoals hamburgers en hotdogs. Deze bevatten ook nog eens veel zout.
  2. Vervang roomboter voor olijfolie om in te bakken of margarine op brood.
  3. Vervang volle melk(producten) voor magere melk(producten). Deze bevatten bovendien meer eiwit per 100 ml.
  4. Eet regelmatig een handje (ongezouten) nootjes. Denk eraan dat deze wel calorierijk zijn!
  5. Eet wekelijks een portie vette vis. Niet in de vorm van kibbeling maar zalm, haring of makreel!
  6. Eet dagelijks 250 gram groenten.
  7. Eet dagelijks 2 stuks fruit. 
  8. Eet zoveel mogelijk volkoren producten. 
  9. Verlaag je inname van hoogbewerkte producten.   

Naast al deze voedingstips speelt beweging ook een belangrijke rol in je een gezond hart en je vaatgezondheid. 

Met liefde helpen we je om te werken aan je gezondheid. Wil je eens ervaren hoe het is om met ons te werken? Boek je proefles hier, en we vertellen je graag over wat beweging kan doen voor jouw hart.

Don’t Stop Here

Lees meer verhalen

Hoe kan je gezond afvallen?

Het nieuwe jaar is aangebroken. Voor velen de tijd voor goede voornemens. Het goede voornemen wat keer op keer met stip op 1 staat, is

Wat is pijn ?

Betekent pijn schade? Heb je onze vorige blogs over rugpijn gelezen (deel 1& 2), dan weet je al dat rugpijn complex en multifactorieel is. Dat

Succesverhaal Renate | BOOSTClubs de Meern

Renate startte tweeënhalf jaar met Personal Training bij BOOSTClubs De Meern. Ze wilde verantwoord trainen en herstellen van een operatie. Met focus op sterke spieren en duurzaam afvallen vol motivatie.

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.