Keuzes en verleidingen: de mentale belasting van gezond afvallen

Elk dieet werkt zolang jij ervoor werkt. Het maakt eigenlijk niet uit of je kiest voor koolhydraatarm, intermittent fasting, Weight Watchers , Sonja Bakker. Je kunt afvallen met 6 kleine maaltijden maar ook met 3 grotere. Zolang je maar minder calorieën binnenkrijgt, een negatieve energiebalans creëert. Afvallen kan dus op verschillende manieren, maar hoe kan je dan simpel en gezond afvallen.

Afvallen is dus simpel, dat hebben we ook al eerder gezegd. Maar we zeiden ook al dat simpel niet hetzelfde is als makkelijk. Professor Brian Wansink schrijft in zijn boek Mindless Eating over de 200+ voedingskeuzes waar we dagelijks mee geconfronteerd worden. Laten we zeggen dat we leven in een omgeving waar we vaak aan voedingskeuzes en verleidingen worden blootgesteld.

Hoe kan ik gezond afvallen?

Constante uitdagingen betekent dat je constant een bepaalde mate van focus zal moeten hebben. Focus op je motivatie, focus op je doel, focus op welke voedingskeuzes daar het beste bij aansluiten. Dat vraagt best wat van je. Die focus kan je opbrengen voor een paar weken en/of in periodes waarin je veel ruimte ervaart. Maar waar het echt om draait is of je het kan volhouden als je het druk hebt op werk, je moe bent omdat je kinderen slecht slapen of wanneer je al heel lang bezig bent. 

Wat moet je hiermee? Allereerst is het belangrijk dat je deze factoren meeneemt als je realistische verwachtingen stelt tijdens je traject. Zoals we in onze vorige blog beschreven. Maar er zijn meerdere manieren om met de mentale belasting van afvallen te dealen. Hieronder nog een paar tips.

Tip nr. 1: braintraining

Het gedeelte van je brein dat verantwoordelijk is voor de bovengenoemde focus heet je prefrontale cortex. We zien dat de prefrontale cortex beter ontwikkeld is bij mensen die regelmatig mediteren en dat bewegen zorgt voor een hogere doorbloeding van dit gebied. Bewegen helpt je dus op meerdere manieren bij gewichtsverlies – direct maar ook indirect. Daarnaast zien we ook dat er factoren zijn die een negatieve impact kunnen hebben op je focus zoals verhoogde stress en/of slaapschuld. Een gebrek aan (diepe) slaap, die je lichaam op een andere manier zal proberen te compenseren.

Soms is het dus verstandig om eerst te focussen op stressmanagement, slaap en/of bewegen voordat je aan een traject begint om af te vallen. Ik (Emilio – hoofdtrainer & coach bij BOOSTClubs Naarden) vergelijk het graag met koken. Als je nog veel ‘troep’ op je aanrecht hebt is het goed om dat eerst op te ruimen voor je begint. Natuurlijk kan je ook gelijk koken in een rommelige keuken maar het is ver van optimaal… 

Tip nr. 2: kies een passende methode

Elk dieet werkt zolang jij ervoor werkt. Het maakt eigenlijk niet uit of je kiest voor koolhydraatarm, intermittent fasting, Weight Watchers, calorieën tellen of Sonja Bakker. Je kunt afvallen met 6 kleine maaltijden maar ook met 3 grotere. Zolang je maar minder calorieën binnenkrijgt, een negatieve energiebalans creëert.

Toch is het niet zo dat de keuze ‘niet uitmaakt’. Het is namelijk belangrijk dat je iets kiest wat bij je past. Een manier die aansluit bij jouw voorkeur en zowel professionele als sociale schema. Daarmee beperk je de mentale belasting aanzienlijk.

Overweeg je of je 3 grote maaltijden of liever 6 kleine met tussendoortjes moet eten? Vraag jezelf dan af wat beter past bij je (werk)schema.

Overweeg je om te intermittent fasten? Vraag jezelf dan af of je van jezelf veel of weinig honger hebt in de ochtend.

Heb je graag meer flexibiliteit of heb je flexibiliteit nodig vanwege je werkschema? Kies dan voor een voedingsapp waarmee je flexibel je kcal inname kan bijhouden.

Vind je een app om je voeding te tracken maar gedoe en gedij je beter onder structuur? Maak dan een voedingsplan waarbij het gros van je maaltijden vaststaan.

Heb je weinig tijd om eten klaar te maken? Misschien zijn de juiste kant-en-klaarmaaltijden dan wel een slimmere optie dan verse salades meenemen van huis.

Kortom, besteed minder tijd aan het uitzoeken welke methode ‘het beste werkt’ en kijk kritischer naar welke methode het beste bij jou past. Consistency beats perfection!

Tip nr. 3: Stop met zwart-wit diëten

Vijf dagen leven op sla en los in het weekend is een goede manier om het gevoel te hebben dat je altijd dieet maar nooit een kilo afvalt. Het is heel makkelijk om ‘s weekends met 2 avonden het resultaat van een hele week diëten op te heffen. Terwijl je hoofd het wel opslaat als een ‘dieetweek’.

Dat is best vervelend want zo ontstaat er een verschil tussen jouw gevoel van inzet en resultaat. We zien hierdoor dan ook vaak dat mensen het vertrouwen verliezen in hun vermogen om af te vallen en zich vaak afvragen of het niet aan hun metabolisme ligt.

Wat ons terugbrengt naar tip 2. 

Als je tip 2 goed volgt en kiest voor een manier die bij jou past, zal je merken dat je minder de drang hebben om je tegen je dieet af te zetten.

Heb je hulp nodig bij 1 van de bovenstaande punten? Onze trainers zijn getraind om jou juist met deze punten te helpen. Bij BOOSTClubs krijg je dus meer dan alleen een voedingsplan! We helpen je met blijvend en gezond afvallen.

Don’t Stop Here

Lees meer verhalen

Obesogene samenleving

In onze vorige blog hadden we het over de keuzes, verleidingen en de mentale belasting die gepaard gaat met afvallen. Daarin lieten we al vallen

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.