Werken aan een gezonde leefstijl

In onze vorige blog over hartgezondheid, doken we dieper in op leefstijlinterventies die je kunnen helpen met je lichamelijke gezondheid. Maar daarin gaven we al toe dat gezondheid meer is dan je fysieke gezondheid. Volgens de WHO is gezondheid ‘een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden en niet louter het ontbreken van ziekte of gebrek’. Daar sluiten wij ons bij aan maar het is nog wat breed. We nemen je graag mee in wat dat nou betekent; een gezonde leefstijl.

Volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden… een mond vol, maar wat betekent dat voor ons al BOOST? Als Personal Training Studio stappen de meesten over de drempel om aan hun fysieke gezondheid te werken. Zo een traject noem je een leefstijltraject waarbij je werkt aan alle zaken die jouw fysieke gezondheid kunnen beïnvloeden. Denk aan voeding, slaap, roken, alcoholgebruik en bewegen. Wat veel mensen niet weten is dat wij ook mensen helpen op de andere vlakken. Sterker nog, wij denken dat het een voorwaarde vormt voor langdurige leefstijlverandering!

Zoals je hierboven kunt lezen heeft leefstijl vooral te maken met hoe je leeft. Maar kan je eigenlijk wel bezig zijn met hoe je leeft als je bezig bent met dat je leeft? En leven voor ons is meer dan overleven. Als we het hebben over overleven dan bedoelen we dat de dag door probeert te komen. Je bent wel present maar ben je aanwezig? Je bent met mensen, maar voel je je verbonden? Gebruik je je weekend/vakantie om je leven te verrijken of ben je aan het ontsnappen van de sleur?

Staat een gezonde leefstijl gelijk aan vitaliteit?

We hebben het dan over je vitaliteit wat letterlijk levenskracht of levensenergie betekent. Veel mensen zien dat als hetzelfde als fysieke gezondheid, maar toch is het anders. Wellicht ken je zelf ouderen of (terminaal) zieke mensen die meer sprankeling in hun ogen hebben dan sommige jonge, relatief fitte mensen. 

Vitaliteit gaat over durven dromen en de energie te ervaren om je dromen na te streven. Het gaat over een gevoel van eigenaarschap en zingeving. En niet te vergeten, de veerkracht om moeilijke tijden te weerstaan. Het leven bestaat niet enkel uit rozengeur en maneschijn. Er zullen dingen gebeuren in je leven die je het gevoel geven dat je wereld op zijn kop staat. Pijn is een onvermijdelijk deel van het leven. Hoewel dat er mag zijn, is het de kunst om het ons niet volledig te laten beheersen. Het zit al verstopt in het woord veerkracht. Kracht alleen is de boom die sterk en stevig staat maar onherstelbaar bezwijkt in een flinke storm. Veerkracht is als het riet wat meebuigt met de wind zonder te breken en zodra de wind stopt weer terugkeert naar originele staat. 

De brug met een gezonde leefstijl

Hoewel je het bovengenoemde wellicht niet direct linkt aan een Personal Training Studio zijn het toch vlakken waarop gecoacht dient te worden. Laten we het namelijk eens ontleden:

  • Durven dromen: Dit heeft vooral te maken met de ruimte ervaren om vooruit te denken en doelen te stellen. Het is het tegenovergestelde van ‘de dag doorkomen’. Leefstijl gaat vaker wel dan niet over kiezen wat je nu niet wilt, zodat je op de lange termijn resultaat krijgt wat je wel wilt.

    Je wilt nu op de bank blijven in plaats van sporten, maar deze zomer wil je je fit voelen tijdens die bergwandeling. Je wilt nu toch die snack nemen, terwijl je over een paar weken slanker wilt zijn. Je wilt nu nog 1 aflevering Netflixen i.p.v. op tijd naar bed, maar morgenochtend wil je fris en energiek zijn. Je hebt geen zin om nu nee te zeggen tegen dat extra glaasje, terwijl je lange termijn je fysieke gezondheid wilt verbeteren.

    Kiezen voor wat je straks wilt boven wat je nu wilt vraagt niet alleen de mentale ruimte en rust om vooruit te denken, maar ook de inspiratie en motivatie om daar doelen voor te zetten.
  • De (mentale) energie ervaren om je dromen na te streven: Dit sluit nauw aan bij het vorige. Maar een droom blijft een droom als je niet handelt. En dat handelen vraagt nog net wat meer. Je kunt je voorstellen dat deze nauw verbonden is met je leefstijl aangezien slaap, bewegen en zelfs voeding hierbij een rol spelen. Maar juist mentale aspecten zoals vertrouwen in jouw vermogen om je doel te halen, het gevoel dat je autonomie hebt over je eigen leven en sociale steun spelen een enorme rol in het daadwerkelijk opvolgen van deze doelen.
  • Veerkracht: Vooruit kijken, doelen zetten en doelen nastreven is best te doen… als alles meezit! Mensen die grip hebben op hun leefstijl zijn niet perse de mensen die alles perfect doen. Het zijn de mensen die het consistent ‘goed genoeg’ doen. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen in periodes waar het goed gaat 5 keer per week gaan sporten en strak gaan lijnen om vervolgens weer volledig te kappen zodra het druk wordt met werk, het gezin of noem het maar op? 

Leefstijlveranderingen aan zich zijn niets waard als je ze niet volhoudt. En volhouden is geen leefstijl vraagstuk maar een vitaliteits issue. Omgekeerd kan je je voorstellen dat als je niet op je lichaam kan vertrouwen dat weer impact heeft op je mentale welzijn. 

Een fit en vitaal leven

Hoewel vitaliteit en leefstijl dus met elkaar verbonden zijn, zijn ze niet hetzelfde. Bij BOOST trekken we het los van elkaar met het BOOST Your Body en BOOST Your Life programma. Waar de ene klaar is om direct aan zijn/haar leefstijl te werken met BOOST Your Body is het voor de andere krachtiger om aan het fundament te bouwen in met BOOST Your Life. Wil jij weten welk programma het beste bij jou past? Meld je hier aan voor een intake en dan nemen we het graag met je door.  

Don’t Stop Here

Read more stories

Succesverhaal Edwin

Bij BOOSTClubs delen we met regelmaat en vol trots de successen van onze BOOSTers. Dat geeft een kick. Voor ons en onze klanten. Vandaag het

You’re not that old

De mensen die mij, Berend (hoofdtrainer & coach bij BOOSTClubs De Meern), kennen weten dat ik groot fan ben van Bruce Springsteen. Een van zijn

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.