Kan gezond eten ook lekker zijn?

Mensen zijn vaak geneigd om de middenweg te verkennen. Het ‘water bij de wijn’-principe. Een compromis die eigenlijk niets is. We zien dit principe vaak gebeuren bij sport en voeding. Zodat het leuk en lekker blijft. En daar gaat het meestal mis. Op zich is het onderzoeken van een tussenweg niet erg, totdat het je resultaat in de weg zit. 

Diksap: de (on)gezonde middenweg 

Zelf drink ik (Emilio, hoofdtrainer bij BOOSTClubs) al een aantal jaren geen alcohol dus over water bij de wijn kan ik weinig zeggen. Wel heb ik een jeugdherinnering aan dit principe. Toen ik klein was vond mijn moeder aanmaaklimonade maar ongezond en vol met suiker. Diksap daarentegen, van puur vruchtensap, was gezond (het scheelt overigens maar 4 kcal per 100 ml). Alleen vond ik dat enorm vies. Mijn moeder besloot het te mengen in de hoop dat het dan zowel gezond als lekker zou zijn. Nou was ik ook toen al bijdehand en gaf ik aan dat ik het vooral ‘vies en ongezond’ vond. Hetzelfde kan ik mij voorstellen bij letterlijk water bij je wijn doen. Het blijft ongezond en je geniet er ook nog eens minder van.

Alles moet leuk en alles moet lekker

Dit middenweg-principe zie ik vaak gebeuren bij sport en voeding. Ik schreef al eerder; dat niet altijd alles leuk hoeft te zijn maar dat sommige dingen gewoon moeten gebeuren. Een deel daarvan is dat je dingen accepteert zoals ze zijn. Ook als ze wellicht een beetje saai zijn. Veel mensen zijn geneigd om de middenweg te verkennen. Dat is op zich niet erg, totdat het je resultaat in de weg zit. Totdat je belandt in het niemandsland waar je ‘quinoa, amandel, dadel met himalayazout en havermelk’ brownie net zoveel (al dan niet meer) calorieën bevatten als het taartje van de bakker en dan ook nog eens veel minder lekker is. Graeme Thomlison is bestselling author van meerdere boeken, waaronder ‘Eat What You Like & Lose Weight For Life’ en deelt op zijn Instagram talloos van dit soort voorbeelden. 

Overal ‘gezonde’ varianten op bedenken kan je teleurgesteld achterlaten, wanneer je er niet het gewenste resultaat uit haalt omdat je eigenlijk je calorie inname niet hebt gewijzigd. Er ontstaat dan een disbalans tussen hoeveel moeite jij er voor je gevoel in hebt gestoken en hoeveel je ervoor terug hebt gekregen. Het gevoel dat jouw moeite niet in verband staat met het resultaat kan dan weer je motivatie verstoren. Wij moedigen onze klanten aan om juist wel dat taartje (zonder schuldgevoel) te nemen. Alleen niet te vaak en niet te veel.

Naast dat het niet altijd calorie lonende strategieën zijn, kan het ook je proces ingewikkelder maken. Letten op je voeding kan mentaal best belastend zijn. Als je daarbij ook nog heel veel voedingskeuzes moet maken wordt het er niet makkelijker op. Een goed begin is dan bijvoorbeeld om te starten met het standaardiseren van je ontbijt en lunch op werkdagen. En die saaiheid te omarmen! Een gevarieerd voedingspatroon is ook belangrijk maar dit valt te behalen met variërende avondmaaltijden. Bovendien maakt het het veel makkelijker om, bij ongewenst resultaat, je plan bij te sturen wanneer je een duidelijk gestructureerd eetprogramma hebt gevolgd dan wanneer deze dagelijks varieerde.

Balans is niet altijd beter

Het omgekeerde is overigens ook niet nodig. Hoewel discipline, offeren en lijden vaak de basis vormen voor geromantiseerde succesverhalen is het niet nodig om het moeilijker te maken dan het al is. Kijken we bijvoorbeeld naar sport, dan kan het vinden van een sportvorm die je aanspreekt bijvoorbeeld helpen. Zelf houd ik bijvoorbeeld van krachttraining en doe ik dat het gros van mijn trainingsuren. Zoals ik in een eerder blog schreef, houd ik niet van conditietraining (hardlopen vind ik saai) maar doe ik dat wat ik nodig acht om gezond te zijn. Ook ik kom er niet mee weg om dan gewoon snel gewichten te tillen en mijn krachttraining op conditietraining te laten lijken. Die middenweg zou me noch de fysiologische baat geven van conditietraining noch het plezier van krachttraining. 

Conclusie

Ons advies is dus om een balans te vinden tussen de dingen die je leuk/fijn vindt en dingen die je gewoon doet omdat je de uitkomst ervan leuk/belangrijk vindt. Heb jij hulp nodig met deze balans? En wil je dat voor jou gezond eten weer lekker kan zijn?

Boek een intakegesprek met een BOOST coach om je op weg te helpen.

Don’t Stop Here

Lees meer verhalen

Liefde voor een gezond hart

Liefde voor een gezond hart Wij houden van training en leefstijlcoaching. Het is onze roeping, onze passie. Het is dan ook niet meer dan logisch

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.