Blog medley: een recap van 2022 tot nu

Een nieuw jaar en een nieuw blog. Een nieuw jaar is niet alleen een mooie tijd om nieuwe plannen te maken en te starten maar ook om terug te blikken op de periode hiervoor. In dit blog blikken wij terug op wat wij al schreven. Inmiddels staan er 24 blogs online en als je die allemaal leest zie je wellicht een trend. Het staat niet vol met ‘weetjes’ en ‘quick tips‘. Het gaat niet over ‘de nieuwste’ of ‘de beste’ methode en je leest vooral dingen als ‘het ligt niet aan..’ of ‘… maar deze claim vraagt wat nuance’. Het zijn een soort anti-blogs. In dit blog smelten we alles wat we tot nu toe hebben geschreven samen in een compact advies. Lees je liever het uitgebreide advies? Klik dan door op 1 van de links of check de lijst met alle blogs onderaan dit artikel.

Niet anders dan vaak in de politiek gebeurt, spreekt de tactiek van ‘een boosdoener aanwijzen’ en ‘een oplossing bieden’ de massa aan. Hoe groter de wanhoop, hoe sneller mensen naar dit soort theorieën kijken. En wanhopig zijn we, op het gebied van fitness en gezondheid. Dat is ook niet zo gek. We hebben namelijk helemaal geen antwoorden op vragen als ‘Hoe lossen we de obesitas epidemie op?’ of ‘Wat is nou de echte oorzaak van rugpijn?’. Dit soort vraagstukken zijn onwijs complex en vragen heel veel nuance. 

En hoewel alle pogingen om de problemen vast te pinnen op koolhydraten, suiker, vlees of je metabolisme ongetwijfeld goed bedoeld zijn, zien we vaak dat krachtige claims zoals deze er eerder voor zorgen dat mensen focussen op de verkeerde zaken en denken in quick fixes in plaats van het echte probleem aan te pakken. Wat het echte probleem is, vraag je je af? 

Het probleem: calorieën, beweging en psychologie
We worden met zijn allen te zwaar. Sinds 1975 is het aantal mensen met overgewicht verdrievoudigd! Hoewel we daar al heel lang een fysiologische verklaring voor hebben, lijkt die kennis niet genoeg om het tij te keren. Het gaat simpelweg om hoeveel calorieën je verbruikt en hoeveel je er tot je neemt. Dat verbruik moet hoger zijn dan de calorieën die je consumeert middels eten en drinken. 

Je zou kunnen zeggen dat er dan 2 tactieken zijn om af te vallen: ofwel meer bewegen, ofwel minder eten. Hoewel wij het eerste aanmoedigen lijkt de oplossing vooral bij het tweede punt te liggen. En laat dat nu enorm lastig zijn. Wij zijn als mensen namelijk heel slecht in het schatten van calorie inname. Daardoor denken veel mensen dat ze weinig calorieën eten terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Deze verwarring leidt ertoe dat mensen allerlei andere zaken de schuld gaan geven zoals hun metabolisme, suikers (of zelfs suikerverslaving), bewerkt eten en zoetstoffen

De uitdaging van calorie inname
We moeten het echter niet zoeken in de fysiologie maar juist de psychologie. 1 van de redenen dat we zo slecht zijn in het schatten van calorie inname is dat een groot deel van ons eetgedrag onbewust is. We worden constant blootgesteld aan verleidingen in een samenleving waar calorierijke voeding in overschot is. Dit maakt afvallen dus enorm lastig en kan het gevoel geven dat je constant tegen de stroom in zwemt. Je dient dus sterk gewapend te zijn in deze psychologische strijd. Met een krachtige motivatie en realistische doelen. Dat klinkt wellicht saaier dan alle hype diëten die je op social media ziet, maar dit is wel waar het in de kern om draait. Minder calorieën eten op een manier die bij jou past en je goed vol kan houden.

Maar daarmee is ons probleem nog niet compleet. Hoewel meer bewegen niet de oplossing lijkt te zijn voor ons overgewicht probleem is het wel essentieel voor onze gezondheid. En we eten niet alleen te veel met zijn allen, we bewegen ook nog eens veel te weinig! Slechts 44% van de Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijnen. Dat brengt allerlei gezondheidsproblemen met zich mee.

Fit voor het leven: de kracht van fysieke vrijheid
Bewegen doe je niet alleen voor gewichtscontrole maar ook voor het behouden en verbeteren van je fysieke functie en vrijheid. Daarmee bedoelen we dat je de fysieke capaciteit hebt om dingen (pijnvrij) te doen die waardevol voor je zijn. Zoals sporten met je vrienden maar ook zonder rugpijn spelen met je kinderen en tijdens je vakantie hiken met je partner zonder de groep op te houden.

Als je weinig beweegt zal je naarmate je ouder wordt steeds meer spiermassa en daarmee dus functie verliezen. Je lichaam werkt namelijk volgens het ‘use it or lose it-principe’. En hoewel we vaak denken dat fysieke kwalen en verlies van functie nou eenmaal bij de leeftijd horen, lijkt het verschil tussen fit of onfit ouder worden toch echt een keuze.

Zo vroeg mogelijk beginnen met trainen kan je dan ook al zien als investeren in je pensioen. Het is nooit te laat om te beginnen maar hoe eerder je start met het opbouwen van kracht, conditie en lenigheid hoe beter. Laat je vooral niet intimideren door het idee dat de sportschool alleen voor bodybuilders of fitgirls is. Het is juist essentieel voor de superpapa’s en supermama’s die later nog steeds super opa’s en super oma’s willen worden. Zorg dat je rustig opbouwt en laat je niet bang maken door alle ingewikkelde claims rondom blessures. Krachttraining is veilig en de meest voorkomende reden van blessures is niet verkeerd trainen maar niet trainen!

Je hebt geen mars nodig als beloning voor het tanken

Ironisch gezien willen we dit blog, waarin we openden met het feit dat alle fitness charlatans ‘problemen bedenken’ en ‘oplossingen bieden’, afsluiten met wat volgens ons ‘het probleem’ en ‘de oplossing’ is.

Het grote verschil is echter dat je niet zal moeten inzoomen maar zal moeten uitzoomen. Niet focussen op 1 boosdoener maar het zien voor het grote complexe probleem dat het is. Niet zoeken naar een quick fix maar realiseren dat je het roer drastisch zal moeten omgooien.

We bewegen met zijn allen te weinig en eten te veel. De banen van deze tijd zijn niet meer in het veld maar achter het bureau. Voedsel is niet meer schaars maar in overvloed. Het komt in gekleurde pakjes met schreeuwende teksten en wordt gepromoot op bushokjes en vooraan de kassa. En hoewel de voedselindustrie je heel graag anders laat geloven: je hebt geen mars nodig als beloning voor het tanken, ook geen croissantje bij de kiosk als je op de trein wacht. Het is niet voor niets dat ondanks dat we de fysiologische kennis al jaren hebben, we met zijn allen miserabel falen in het weerstaan van deze verleidingen. Het vraagt niet om een 30-day challenge maar een levensveranderend traject. Ons team is opgeleid om jou in dit traject te begeleiden middels fysieke training en mentale coaching.

Wil je alle blogs uit de bovenstaande blog medley nog eens lezen? Hieronder vind je ze nog eens op een rij:

  1. SHIT ik heb SPIT! 
  2. Dealen met rugpijn: load management 
  3. Wat is pijn?
  4. Maar ligt het dan niet aan..?’ Veelgehoorde claims over pijn 
  5. Moeite met afvallen? Nee, het ligt niet aan de… 
  6. Satan’s suikers: is suiker echt zo’n boosdoener?
  7. Is bewerkt eten slecht voor je?
  8. Metabolisme en de energiebalans
  9. You’re not that old: de relatie tussen leeftijd en fysieke gezondheid
  10. Ouder worden en het ‘Use It or Lose It’ principe 
  11. Actief of inactief ouder worden: veroudering en vooruitgang
  12. Krachttraining helpt je met fit zijn op elke leeftijd 
  13. Afvallen en nieuwe gezonde gewoontes bouwen 
  14. Keuzes en verleidingen: de mentale belasting van gezond afvallen 
  15. Obesogene samenleving: afvallen en de rol van je omgeving
  16. Motivatie: de waarom-vraag en verschillende vormen van motivatie
  17. The BOOST way of training: de belangrijkste aspecten van fysieke training
  18. Krachttraining: alles wat je moet en wil weten 
  19. Is conditietraining de beste tactiek om af te vallen? 
  20. Is aspartaam echt zo slecht voor je? 
  21. Lenigheidstraining: is stretchen belangrijk voor je spieren? 
  22. Waarom afvallen niet alleen over minder eten gaat: jij weet alles al!
  23. Afvallen doe je niet in de gym maar in de keuken
  24. Suiker: is suiker verslavend?

Don’t Stop Here

Read more stories

Succesverhaal Renate | BOOSTClubs de Meern

Renate startte tweeënhalf jaar met Personal Training bij BOOSTClubs De Meern. Ze wilde verantwoord trainen en herstellen van een operatie. Met focus op sterke spieren en duurzaam afvallen vol motivatie.

Stel hier je vraag

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.